پروفیل درب و پنجره چیست

پروفیل درب و پنجره چیست


پروفیل درب و پنجره چیست؟

پروفیل‌های درب و پنجره باید عایق خوبی در برابر صدا و گرما باشند. میزان عایق بودن این پروفیل‌ها بر اساس تعداد محفظه‌های موجود در آنها تعیین می‌شود که ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. به طور مشابه، پروفیل‌های در و پنجره باید مقاومت خوبی در برابر باد و باران داشته باشند. از طرفی این پروفیل‌ها قابلیت جوشکاری و سوراخکاری را نیز دارند. پروفیل درب و پنجره چیست

انواع پروفیل درب و پنجره از نظر سطح مقطع

پروفیل‌های در و پنجره بر اساس اندازه به هشت گروه تقسیم می‌شوند. اما جالب است بدانید که در بین آنها، رایج‌ترین آنها در دو گروه شماره دو و هفت هستند. پروفایل‌های گروهی دو کاربرد عمومی دارند. اما پروفایل‌های گروه هفت در موارد امنیتی استفاده می‌شود. طبیعتاً قیمت پروفیل در این دو گروه با یکدیگر متفاوت است.

پروفیل‌های گروه دو شامل سپری (507)، لنگه دری (508) و چهارچوب (509) و پروفیل‌های گروه هفت شامل سپری (567) و (767)، لنگه دری (768) و چهارچوب (769) است. تفاوت این پروفیل‌ها در شکل مقطع آنهاست که در ادامه به توضیح هرکدام می‌پردازیم.

5 تفاوتی که در نبشی و سپری وجود دارد

  • سطح مقطع سپر T شکل و سطح مقطع گوشه L و V شکل است
  • سپری دارای ابعاد خاصی است. اما یک‌گوشه می‌تواند بال‌های مساوی یا نابرابر داشته باشد.
  • مقاومت خمشی سپری بیشتر از نبشی است.
  • برای اتصالاتی که نیاز به استحکام بالایی دارند از محافظ استفاده می‌شود.
  • معمولاً برای اتصال دو وجه از سپری استفاده می‌شود

پروفیل لنگه دری چیست؟

این پروفیل‌های دو لبه‌ای در ساخت چهارچوب در کاربرد دارند. ضخامت پروفیل لنگه دری ۴ – ۲ میلیمتر و طول آن ۱۲ – ۶ میلیمتر است. این پروفیل‌های لنگه دری در گروه پروفیل‌های بسته قرار می‌گیرند.

پروفیل چهارچوبی چیست؟

پروفیل چهارچوبی در ساخت قاب درب‌های چوبی و ام‌دی‌اف استفاده می‌شود. این پروفیل‌های باز عموماً با نورد سرد تولید می‌شوند و تک لبه هستند. ضخامت آنها 2-2.5 میلی‌متر و طول آنها 6 میلی‌متر است. پروفیل فریم در چهار نوع رومی، فرانسوی، مکزیکی و ساده تولید می‌شود.

انواع پروفیل درب و پنجره از نظر جنس

پروفیل درب و پنجره در انواع گالوانیزه، استیل، آلومینیومی، کامپوزیت، چوبی و آهنی در بازار وجود دارد.

پروفیل آلومینیومی، پر مصرفترین پروفیل درب و پنجره

به طور کلی پروفیل های درب و پنجره آلومینیومی ارزان‌تر از پروفیل‌های آهنی و گران‌تر از پروفیل‌های غیرفلزی هستند و در ساخت پنجره‌های دوجداره کاربرد فراوانی دارند. این پروفیل‌ها که علاوه بر درب و پنجره‌ها به‌عنوان پروفیل پارتیشن آلومینیومی کاربرد فراوانی دارند، از استحکام خوبی برخوردارند و به همین دلیل برای زیبایی و ظرافت بیشتر می‌توان باریک‌تر طراحی کرد. پروفیل‌های آلومینیومی در عین مستحکم بودن، انعطاف‌پذیری خوبی نیز دارند و چون قابل‌بازیافت هستند، محصولی دوستدار محیط‌زیست هستند.

اما آنها گزینه خوبی برای صرفه‌جویی در انرژی نیستند. در ساخت این پروفیل‌ها به دلیل حساسیت بالای جوش معمولاً از چسب‌های قوی برای اتصالات استفاده می‌شود. پروفیل‌های آلومینیومی پس از تولید می‌توانند تحت عملیات هوایی مانند پرداخت، برس زدن و آنودایز قرار گیرند. همچنین می‌توانید روی آنها یک پوشش پودری بزنید.

پروفیل آلومینیومی پروفیل درب و پنجره چیست

پروفیل درب و پنجره کامپوزیتی (PVC – UPVC)؛ یک انتخاب مطمئن

امروزه پروفیل‌های درب و پنجره PVC و UPVC بسیار محبوب هستند. پروفیل‌های درب و پنجره UPVC از مواد ترموپلاستیک و ترکیبی از مواد نفتی و نمکی ساخته شده‌اند. تنوع بیشتری نسبت به همتایان آهنی خود دارند و معمولاً به روش اکستروژن تولید می‌شوند. ضخامت این پروفیل‌ها 2.3-8.2 میلی‌متر است.

تولید این پروفیل‌های غیرفلزی علاوه بر صرفه اقتصادی از ایمنی بالاتری نیز برخوردار است. این موارد توجه مهندسان و طراحان را به این دسته از پروفیل‌ها جلب کرده است. از دیگر مزایای پروفیل‌های یو پی وی سی می‌توان به سهولت در نگهداری و نظافت، سهولت در نصب به دلیل سبکی، مقاومت بالا در برابر اشتعال و خوردگی، قابل شستشو، استحکام بالا، کیفیت سطح مطلوب و ماندگاری بالای رنگ و پوشش آنها اشاره کرد. این پروفیل‌ها عایق حرارتی خوبی نیز هستند و در نتیجه می‌توانند عملکرد بهینه و مطلوبی در مصرف انرژی داشته باشند. همچنین قابل‌بازیافت هستند و به محیط‌زیست آسیب نمی‌رسانند.

پروفیل درب و پنجره کامپوزیتی پروفیل درب و پنجره چیست

تفاوت پروفیل درب و پنجره PVC و UPVC

پروفیل UPVC نوع بهینه‌سازی شده پروفیل PVC بوده و عایق بهتری در برابر صدا و حرارت است. در PVC از روان‌کننده‌ای استفاده می‌شود که در نهایت آن را انعطاف‌پذیر می‌کند. اما در UPVC از روان‌کننده استفاده نمی‌شود و چون در پروفیل درب و پنجره انعطاف‌پذیری چندانی موردنظر نیست، لذا استفاده از UPVC نسبت به PVC ارجحیت دارد.

پروفیل UPVC یک نوع بهینه از پروفیل PVC است و در برابر صدا و حرارت عایق بهتری دارد. یک‌روان کننده در PVC استفاده می‌شود که باعث انعطاف‌پذیری آن می‌شود. اما در UPVC از روان‌کننده استفاده نمی‌شود و چون انعطاف زیادی در پروفیل در و پنجره وجود ندارد؛ بنابراین استفاده از UPVC بر PVC ارجحیت دارد.

دوازده پروفیل درب و پنجره UPVC موجود در بازار

فریم کشویی: در ساخت کویل پنجره کشویی استفاده می‌شود.

درب بیرون بازشو: برای درهایی که برخلاف جهت معمول باز می‌شوند استفاده می‌شود.

لنگه درب: از این پروفیل در ساخت لولاهای درب استفاده می‌شود.

لنگه: در ساخت پنجره‌های پاپ‌آپ (بازشو) استفاده می‌شود.

فریم: کاربرد این پروفیل در قاب دور در و پنجره است.

میانی: به‌عنوان ستون و قاب پنجره در خارج از دهانه استفاده می‌شود.

پانل: از این پروفیل در قسمت ساق درب استفاده می‌شود.

لنگه کشویی: در ساخت لنگه‌ها و ستون‌های پنجره‌های کشویی کاربرد دارد.

لوله: از این پروفیل در پنجره‌های زاویه‌دار استفاده می‌شود.

زهوار: شیشه و پانل را در جای خود نگه می‌دارد.

میانی متحرک: در پنجره‌های طراحی فرانسوی استفاده می‌شود.

اتصال قاب به قاب: این پروفایل برای اتصال چند پنجره پشت سر هم استفاده می‌شود.

پروفیل درب و پنجره چوبی؛ مناسب برای ساختمان‌هایی لوکس

این پروفیل‌ها علاوه بر اینکه عایق خوبی در برابر حرارت و صدا هستند، زیبایی و جلوه خاصی نیز به ساختمان می‌بخشند. آنها همچنین سازگاری رنگ خوبی دارند. اما از طرفی معایبی نیز دارند که از جمله می‌توان به اشتعال‌پذیری زیاد، پوسیدگی، مقاومت کم در برابر ضربه و نفوذ حشرات و موریانه‌ها در آنها اشاره کرد. یکی دیگر از معایب پروفیل در و پنجره چوبی جذب آب و رطوبت است. به همین دلیل بخصوص در مناطق مرطوب کاربرد زیادی ندارند.

پروفیل درب و پنجره چوبی

پروفیل درب و پنجره آهنی؛ قدیمی‌ترین پروفیل بازار

این پروفایل‌ها امروزه زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و می‌توان گفت منسوخ شده‌اند. پروفیل‌های آهنی اگرچه رنگ‌پذیری و ضربه‌پذیری بالایی دارند؛ اما از طرفی به دلیل وزن زیاد، مقاومت کم در برابر خوردگی و عدم عایق بودن گزینه مناسبی نیستند و می‌توانید از جایگزین‌های موجود در بازار استفاده کنید.

پروفیل درب و پنجره آهنی

انواع برندهای پروفیل

1. هافمنهافمن

این شرکت یکی از بهترین برندهای بازار در زمینه ارائه پروفیل UPVC و بهترین برند پنجره UPVC است. علاوه بر تنوع بالای محصولات، پروفیل و درب و پنجره دوجداره ساخت این شرکت از نظر کیفیت و قیمت مناسب، رضایت بسیاری از خریداران را به همراه داشته است.

2. وین تکوین تک

گروه صنعتی ادوپن با برند Win Tech از سال 1392 به‌صورت رسمی کار خود را در زمینه تولید پروفیل UPVC در ایران آغاز کرده است. این شرکت دارای بیش از 51 محصول است. محصولات این شرکت علاوه بر پروفیل‌های UPVC شامل پروفیل‌های آلومینیومی صنعتی و ترمال‌بریک است. این شرکت از نظر گارانتی و خدمات پس از فروش نزدیک به 128 نمایندگی در سراسر کشور دارد و پس از هافمن بهترین عملکرد را در این زمینه داشته است.

3. ویستا بستویستا بست

گروه ویستا بست به طور رسمی از سال 1386 با تولید پروفیل‌های درب و پنجره UPVC کار خود را آغاز کرد. این شرکت اولین تولیدکننده پروفیل UPVC در ایران است که موفق به اخذ گواهینامه کیفیت RAL آلمان شده است. تنوع محصولات تولید شده توسط ویستا بست زیاد است و به 43 نوع مختلف می‌رسد.

4. وانا وینپروفیل درب و پنجره چیست

این برند متعلق به شرکت پی وی سی سپاهان تکنما می‌باشد که از سال 1388 وارد بازار ایران شده است. محصولات ارائه شده توسط این شرکت در سه ست 5 کانال سری 60، 4 کانال سری 60 و 4 کانال Gold PVC قرار گرفته است. این شرکت از نظر کیفیت، پشتیبانی و خدمات پس از فروش و اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی کیفیت در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

علاوه بر برندهای ذکر شده، برندهای زیر نیز در دسته بهترین برندهای پروفیل دو پنجره در ایران قرار می‌گیرند:

  • آتا تک
  • هوم‌ لند
  • سیندژ
  • بوتیا
  • ایده‌ آل
  • آریا ویندو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *