در و پنجره آلومینیومی

در و پنجره آلومینیومی


اگر در حوزه ساختمان مشغول به کار هستید و قصد انتخاب درب و پنجره دوجداره برای ساختمان خود را دارید. در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل یکی از رایج ترین انواع در و پنجره یعنی درب و پنجره آلومینیومی بپردازیم.

آلومینیوم

آلومینیوم از رایج ترین متریال در ساخت پروفیل های درب و پنجره می باشد و از گذشته تا به امروز در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته است. آلومینیوم وزن سبکی دارد و در مقایسه با آهن برای تولید درب و پنجره مناسب تر می باشد. پنجره آلومینیومی دارای تنوع فریم، رنگ، یراق آلات و بازشو می باشند.

آلومینیوم فلزی نقره‌ای رنگ با جلای فلزی، نرم، سبک و دارای قابلیت شکل‌پذیری زیاد است. از ویژگی‌های مهم آلومینیوم، سبک وزنی و قابلیت عدم زنگ‌زدگی می‌باشد. پروفیل اکستروژن آلومینیوم به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین بخش مصارف آلومینیوم به حساب می آید.

بسیاری از ما، درب و پنجره‌های آلومینیومی قدیمی را به یاد داریم که اولین نسل از درب و پنجره‌های غیرآهنی بودند و عایق بهتری نسبت به پنجره‌های آهنی داشتند. به همین دلیل، پس از ورود به بازار، بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفتند.

پروفیل آلومینیومی

از نظر لغوی، پروفیل به معنای ثابت بودن مقطع در طولی مشخص است. در دنیای فلزات و ساخت و ساز، پروفیل شامل انواع مختلفی است. اصلی‌ترین کاربرد پروفیل‌ها برای ساخت درب و پنجره‌های فلزی می‌باشد.

برای تولید پروفیل آلومینیوم، ابتدا ماده اولیه را که بیلت آلومینیومی نام دارد، تحت فشار بسیار بالا و درجه حرارت مناسب قرار می‌دهند. سپس آن را از میان قالب های مخصوصی حرکت می‌دهند.

به این ترتیب ماده اولیه تغییر شکل پیدا می‌کند و به اشکال مورد نظر درمی‌آید. به خاطر اعمال فرآیند حرارتی و فشار بالا روی فلز آلومینیوم، ماده اولیه کاملا تغییرشکل پیدا می‌کند و در نتیجه پروفیل آلومینیوم تولید می‌شود.

پروفیل‌های آلومینیومی، وقتی همراه با شیشه‌های دوجداره مورد استفاده قرار می‌گیرند، به صورت کامل عایق می‌شوند و دیگر سرما، گرما، گرد و غبار یا سر و صدا از آن‌ها نفوذ نمی‌کند.

انواع پروفیل های درب و پنجره دوجداره آلومینیومی

  1. پروفیل فریم : برای چهارچوب در یا پنجره دوجداره مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. پروفیل ساش یا لنگه: تشکیل دهنده ی بازشو است که پروفیل درب بزرگ تر از نوع پنجره ای است.
  3. پروفیل مولیون : این پروفیل با استفاده از بست مولیون، به عنوان ستون افقی یا عمودی در داخل چهارچوب پنجره به کار می رود.
  4. پروفیل های جانبی : طیف گسترده ای از پروفیل ها که مکمل در و پنجره دوجداره آلومینیومی هستند. ازجمله: زوار شیشه دوجداره و سه جداره، پروفیل ۹۰ درجه، پروفیل ارتفاع دهنده، کانکتورها، پانل UPVCو…

مزایای درب و پنجره دوجداره آلومینیومی چیست؟

پروفیل آلومینیومی مقاوم‌ بوده و ارزان‌تر است. وزن پایینی دارد ولی استحکام بالایی دارند. در برابر نور آفتاب و شرایط جوی و محیطی مقاوم هستند. سازگار با محیط زیست هستند. تنوع در رنگ و طرح دارند و قیمت آنها مناسب است.

  • مقاومت بالا : فریم آلومینیومی مقاوم‌تر از فریم‌های ساخته شده از چوب‌های و یا آهن و یو‌پی‌وی‌سی و همچنین ارزان‌تر است. میزان انقباض و انبساط کمتری دارند.
  • سازگاری با محیط زیست : الومینیوم بیشترین سرعت بازیافت را در میان فلزها دارد.
  • سبک و بادوام : وزن این ها نسبت به پنجره های آهنی کم تر بوده ولی با این وجود از استحکام خوبی برخوردار می باشند.
  • کاهش اتلاف انرژی ساختمان : پنجره های آلومینیومی می توانند تا ۶۰ درصد عمل جذب یا دفع حرارتی را بهبود ببخشند. مصرف گاز طبیعی در سیستم های گرمایشی منزل کاهش می یابد.
  • مقاومت در برابر نور آفتاب و شرایط جوی و محیطی
  • تنوع در رنگ : دارای طیف رنگی وسیع و متنوعی هستند و با هر سلیقه‌ای جور درمی‌آیند.
  • امکان نصب سریع و آسان : با توجه به وزن کم، نصب آن ها نیز آسان می باشد.
  • امکان ایجاد طرح های دکوراتیو و متنوع : دارای انعطاف‌پذیری فراوانی هستند و می‌توان آن‌ها را برای پنجره‌هایی با ابعاد و اندازه‌های مختلف طراحی کرد.
  • تعمیر و نگهداری آسان : با توجه به ویژگی مقاومت در برابر خوردگی‌شان، نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمی بعد نصب دارند. برای پاک کردن آن می توان از یک اسفنج مرطوب استفاده کرد.
  • قیمت ارزان تر : قیمت مناسبی داشته و مقرون بصرفه هستند.

 

سبک بودن در و پنجره آلومینیومی و استحکام خمشی بسیار خوب، این سازه را به گزینه‌ای بسیار مناسب برای به‌کارگیری در نماهای شیشه‌ای تبدیل کرده است و به خوبی می‌تواند در طرح‌های بدون قاب استفاده شود.

در و پنجره آلومینیومی در 2 نوع: نرمال و ترمال بریک قابل اجرا است.

پنجره ترمال بریک به دلیل وجود لایه پلی‌آمید با ضریب حرارتی پایین، گزینه بسیار خوبی برای اجرای پنجره عایق است.

پروفیل آلومینیوم با توجه به سیستم رنگ‌آمیزی، به 3 دسته تقسیم می‌شود:

  1. پروفیل آلومینیوم با رنگ پودری
  2. پروفیل آلومینیوم آنادایز
  3. پروفیل آلومینیوم دکورال

در و پنجره های آلومینیومی، سبک، با دوام و سازگار با محیط زیست هستند. آن‌ها در برابر زنگ‌زدگی مقاوم‌تر هستند و بر اثر گرما دچار ترک‌خوردگی نمی‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *