لاستیک درزگیری درب و پنجره دوجداره

لاستیک درزگیری درب و پنجره دوجداره


لاستیک

یکی از مولفه‌های اصلی حفظ خواص عایق درب و پنجره یو پی وی سی بدون شک لاستیک‌های آب‌بندی پنجره دوجداره با سطح مقاومت مناسب و از مواد درجه یک ساخته‌اند. لاستیک آب‌بندی درب و پنجره یکی از مهم‌ترین قطعات در زمینه عایق‌کاری است. در واقع می‌توان گفت کیفیت آنها در افزایش و حفظ عایق بودن درب و پنجره‌های Upvc کاملاً مؤثر است. لاستیک درزگیری درب و پنجره دوجداره

در برندهای معتبر درب و پنجره دوجداره معمولاً از دو نوع لاستیک TPE و EPDM برای کش دور پنجره استفاده می‌شود. با توجه به مکانیزه بودن اکثر کارخانه‌ها تولید لاستیک درزگیری درب و پنجره، می‌توان تا حدود زیادی از عملکرد صحیح این بخش اطمینان حاصل کرد. اما مانند هر محصول ساخت انسان می‌تواند در طول زمان دستخوش تغییراتی در طبیعت شود و یا در اثر دخالت عوامل انسانی حالت مقاوم خود را از دست بدهد.

لاستیک درزگیری درب و پنجره دوجداره

لاستیک درزگیر پنجره دوجداره یا همان نوار چسبنده درزگیر، یک ماده چسبنده است. این یراق برای جلوگیری از نفوذ آب‌وهوا به داخل فضای دوجداره پنجره استفاده می‌شود. لاستیک درزگیری را معمولاً از جنس سیلیکون یا پلی‌یورتان می‌سازند و به شکل نواری با عرض و ضخامت مشخص در دسترس است.

استفاده از لاستیک درزگیر پنجره دوجداره منجر به افزایش عمر مفید پنجره و کاهش هزینه‌های حفظ دما و سرمایه‌گذاری در سیستم گرمایش و سرمایش خانه می‌شود. همچنین، استفاده از این ماده می‌تواند در بهبود کیفیت هوای داخلی و کاهش صدای خارجی نیز مؤثر باشد.

در خرید و انتخاب پنجره دوجداره به رعایت اصول کیفی توجه داشته باشید؛ زیرا پنجره‌ای که در ساخت آن اصول کیفی و استاندارد را رعایت نکند نمی‌تواند پنجره عایق حرارتی و صوتی باشد. لاستیک آب‌بندی مناسب به همراه پروفیل UPVC مرغوب برای درب و پنجره‌های دوجداره خانه را از نظر صدا، گردوغبار و حرارت عایق می‌کند.

ویژگی لاستیک درزگیر پنجره

لاستیک درزگیر پنجره دوجداره دارای ویژگی‌های متعددی است که آن را به یک ابزار مفید در حفظ دما و سرمایه‌گذاری در سیستم گرمایش و سرمایش خانه تبدیل می‌کند. برخی از ویژگی‌های این محصول عبارت‌اند از:

  1. مقاومت بالایی در برابر آب، هوا و نور خورشید
  2. قابلیت چسبندگی به‌تمامی سطوح پنجره دوجداره
  3. انعطاف‌پذیری بالا که به کاهش احتمال پاره شدن لاستیک در صورت گرم‌شدن و تنگ شدن فضای دوجداره کمک می‌کند
  4. قابلیت جذب شوک‌ها و لرزش‌های خارجی که به کاهش صدای خارجی و افزایش راحتی در داخل خانه کمک می‌کند.
  5. عمر مفید بالا و کاهش هزینه‌های نگهداری در طولانی‌مدت
  6. عدم نیاز به استفاده از ابزارهای خاص برای نصب و استفاده آسان
  7. استفاده از مواد قابل‌بازیافت و سازگار با محیط‌زیست که به دورریز کاهش می‌دهد.

تولید این قطعات بر اساس استانداردهای RAL GZ-716/1 Ab و TSE-7510 است. بر اساس این استاندارد، چگالی و مقاومت فشاری در آزمایشگاه‌های مخصوص تست می‌شود.

انواع لاستیک درزگیری درب و پنجره

لاستیک درزگیر درب و پنجره ماده‌ای است برای پرکردن و پوشاندن درزها و شکاف‌هایی که در پنجره‌ها و درب‌ها به وجود می‌آید. این لاستیک‌ها دارای انواع مختلفی می‌باشد.

1. لاستیک EPDM

لاستیک EPDM یا Ethylene Propylene Diene Monomer، نوعی لاستیکی است که از ترکیب اتیلن، پروپیلن و داین مونومر می‌سازند. این نوع لاستیک دارای خصوصیات بسیار مطلوبی مانند مقاومت در برابر حرارت، آب، روغن، اکسیداسیون، خوردگی، UV و پیری است.

لاستیک EPDM باعث ایجاد ارتعاش کمتر و عدم صدا در برابر حرکت پنجره‌هایی که از این نوع لاستیک بکار می‌گیرند، می‌شود. این لاستیک به دلیل قابلیت انعطاف و انبساط بالا در دماهای بالا و پایین مناسب برای استفاده در اطراف پنجره‌ها و درب‌ها است.

لاستیک EPDM برای پوشش درزهای پنجره، درب، شیروانی‌ها، سقف‌ها و سایر نقاط مختلف در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این لاستیک به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و شرایط آب‌وهوایی مختلف، به‌عنوان یک جایگزین قابل‌اعتماد برای سایر نوع لاستیک‌ها در بسیاری از برنامه‌های ساختمانی محسوب می‌شود.

لاستیک EPDM
لاستیک EPDM

2. گسکت TPE

گسکت TPE یا Thermoplastic Elastomer، نوعی ماده پلاستیکی است که خصوصیات لاستیک و پلاستیک را در خود دارد. این نوع گسکت با داشتن خصوصیات انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت در برابر حرارت و سایش، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و خوردگی و عدم جذب آب، به‌عنوان یک گزینه مناسب در صنایع مختلف مانند صنایع خودرو، الکترونیک، پزشکی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گسکت TPE همچنین دارای خواص ترموپلاستیکی است. بدین معنی این است که می‌تواند با استفاده از حرارت و سردکردن، به‌راحتی شکل می‌دهند و به شکل دلخواه مورد استفاده قرار گیرد. این خصوصیت باعث می‌شود که گسکت TPE به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای گسکت های لاستیکی در بسیاری از برنامه‌های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

از جمله کاربردهای گسکت TPE می‌توان به پوشش درزها و فاصله‌گذاری بین قطعات، ایجاد درزگیر در محل‌هایی که نیاز به انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر شرایط محیطی دارند، ساخت قطعات لاستیکی و پلاستیکی و تولید قطعاتی با خصوصیات الاستومریکی و پلاستیکی مختلف اشاره کرد.

گسکت TPE
گسکت TPE

3. درزگیر سیلیکونی

درزگیر سیلیکونی یا سیلیکون درزگیر، نوعی لاستیکی است که برای پرکردن و پوشاندن درزها و شکاف‌هایی که در اطراف پنجره‌ها، درب‌ها و سایر قطعات ساختمانی به وجود می‌آیند، استفاده می‌شود. این نوع درزگیر بر پایه سیلیکون تولید می‌شود. این درزگیر دارای خصوصیات بسیار مطلوبی مانند انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر رطوبت، نور خورشید و حرارت، و همچنین مقاومت در برابر شرایط جوی و شیمیایی است.

درزگیر سیلیکونی به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف، نور خورشید و حرارت، بسیار مناسب برای استفاده در بسیاری از برنامه‌های ساختمانی محسوب می‌شود. این درزگیر علاوه بر کاربردهای ساختمانی، به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله صنایع خودرو، الکترونیک، پزشکی و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. لاستیک درزگیری درب و پنجره دوجداره

درزگیر سیلیکونی به دلیل چسبندگی بالا و قابلیت جذب رنگ، قابلیت استفاده در بسیاری از محیط‌ها را دارد. همچنین، این درزگیر دارای خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی است که باعث کاهش خطر ایجاد عفونت و بیماری در محیط‌های مختلف می‌شود.

درزگیر سیلیکونی
درزگیر سیلیکونی

4. لاستیک PVC

لاستیک PVC یک نوع لاستیک سنتتیک است که از روی پلی وینیل کلراید (PVC) تولید می‌شود. این نوع لاستیک دارای خصوصیاتی همچون انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر آب و عدم جذب رطوبت است.

لاستیک PVC به طور گسترده برای پروفیل‌های درب و پنجره و همچنین در درزگیری اجزای مختلف آنها به کار می‌رود. با توجه به خصوصیات مثبت این نوع لاستیک، درب و پنجره‌های ساختمانی با استفاده از لاستیک PVC، می‌توانند هوای بیرون را به‌خوبی برش دهند و از داخل ساختمان محافظت کنند.

لاستیک PVC در صنعت ساختمانی به دلیل قیمت مناسب و خصوصیات مطلوبی که دارد، به‌عنوان یک جایگزین برای لاستیک‌های طبیعی مانند لاستیک بوتیل و سایر لاستیک‌های سنتتیک استفاده می‌شود.

لاستیک درزگیری درب و پنجره دوجداره
لاستیک PVC
نکات مهم
  1. ساده‌ترین راه برای تعیین کیفیت درزگیر لاستیکی، آتش‌زدن آن است. اگر درزگیر هنگام سوختن بوی نایلون سوخته می‌دهد، کیفیت پایینی دارد.
  2. درزگیرهای EPDM می‌تواند جایگزین واشرهای لاستیکی فرسوده یا آسیب‌دیده شود که معمولاً در اکثر انواع پروفیل‌های درب و پنجره یو پی وی سی یافت می‌شود.واشر به طور محکم به شیار موجود در سیستم فشار داده می‌شود و اگر به‌درستی در جای خود نصب شود، پس از نصب تا سال‌ها بدون مشکل در جای خود باقی می‌ماند.
  3. در مورد پروفیل‌هایی که دارای درزگیر سرخود هستند، محل جوش باید هم سطح کل تایر باشد تا عایق صدا و حرارت باشد. همچنین لاستیک‌ها باید درست روی‌هم در محل اتصال پروفیل قرار گیرند.

قیمت لاستیک درزگیری

قیمت لاستیک درزگیر پنجره دوجداره ممکن است با توجه به نوع و کیفیت محصول، طراحی و سایز آن، بسته به شرکت تولیدکننده، فروشنده و منطقه جغرافیایی متفاوت باشد. همچنین در نظر گرفتن ارزش‌افزوده، حمل و نقل، مالیات و سایر هزینه‌های مربوط به توزیع محصول، نیز می‌تواند قیمت را تحت‌تأثیر قرار دهد.

به طور کلی، بسته به کیفیت و سایز محصول، قیمت لاستیک درزگیر پنجره دوجداره می‌تواند در بازه قیمتی 10 تا 100 هزار تومان برای هر مترمربع باشد. البته این مبلغ تخمینی است و در هر صورت برای خرید لاستیک درزگیر بهتر است با شرکت‌های تولید و فروشنده تماس بگیرید تا قیمت دقیق را به دست آورید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *