انواع یراق آلات پنجره دوجداره

انواع یراق آلات پنجره دوجداره


انواع یراق آلات پنجره دوجداره

یراق آلات انواع مختلفی دارند. یکی از این نوع یراق آلات مربوط به در و پنجره است و این دسته شامل موارد مختلفی نیز می‌شود. در ادامه با انواع آن آشنا می‌شویم. انواع یراق آلات پنجره دوجداره

یراق‌آلات در و پنجره دوجداره به طور کلی شامل موارد زیر است:

  1. تک حالته
  2. دو حالته
  3. تاشو
  4. کشویی
  5. یراق آلات نیمه اتوماتیک
  6. یراق آلات اتوماتیک

1. تک حالتهانواع یراق آلات پنجره دوجداره

یراق آلات پنجره تک حالته باید مطابق استاندارد و با بهترین کیفیت انتخاب شود تا پنجره دوجداره کارایی و بهره‌وری لازم را داشته باشد. یراق پنجره تک حالته فقط در یک‌جهت و به‌صورت افقی باز و بسته می‌شود، یعنی برای بازکردن لنگه‌ها باید تمام فضای سمت راست یا چپ لنگه بر اساس جهت باز شدن خالی باشد تا مزاحمتی ایجاد نشود.

پنجره دوجداره تک‌جداره ساده‌ترین نوع پنجره بازشو لولایی است که در آن مواد مصرفی در مقایسه با سایر پنجره‌های بازشو کمتر است. قیمت پنجره دوجداره به دلیل استفاده از این نوع یراق‌آلات و عدم نیاز به استفاده از یراق‌آلات برای انواع بازشوها مناسب‌تر است.

2. دو حالتهدو حالته

ویژگی این سیستم باز شدن بر روی دو محور عمودی و افقی است. این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که در برابر نفوذ آب باران، گردوغبار، آلودگی هوا و کاهش آلودگی صوتی تا 40 دسی‌بل با شیشه دوجداره استاندارد و 70 دسی‌بل با شیشه سه جداره، سدی بسیار مقاوم است.

عدم وجود لرزش و صدا در هنگام باد شدید، باران و طوفان، بیشترین میزان صرفه‌جویی در هزینه‌های سرمایش و گرمایش و استفاده از حالت دوم باز شدن برای جلوگیری از درگیری با پرده‌ها و درعین‌حال گردش هوا و پایدار ماندن در فضای باز. حالت دوم یکی از مزایای این سیستم حتی در زمان باد و طوفان است. اتصالات آلمانی برای عملکرد بهتر این سیستم توصیه می‌شود. انواع یراق آلات پنجره دوجداره

3. تاشوتاشو

البته باید به این نکته توجه کنید که هنگام استفاده از یراق تاشو تمام وزن آن روی ریل آن قرار می‌گیرد و در واقع این لولا و یراق است که وزن پنجره را تحمل می‌کند؛ بنابراین درست‌ترین کاری که می‌توانید در این زمینه انجام دهید استفاده از بهترین کیفیت یراق تاشو است.

نکته دیگری که در استفاده از این نوع یراق آلات باید به آن توجه کنید زیبایی این یراق آلات است. امروزه زیبایی یکی از نقش‌های اصلی را در ساخت انواع ابزار و وسایل ایفا می‌کند و همچنین در ساخت ابزار باید به آن توجه کرد تا ظاهر زیبایی داشته باشند و همچنین رنگ آنها به‌گونه‌ای باشد که جلوه زیبایی به ساختمان شما ببخشید. انواع یراق آلات پنجره دوجداره

زمانی که می‌خواهید از یراق‌آلات تاشو استفاده کنید، باید بتوانید زیبایی ساختمان و همچنین اجزای مختلف دیگر را با استفاده از آنها ارضا کنید. اکثر یراق‌آلات تاشو فلزی هستند و به همین دلیل باید در برابر زنگ‌زدگی و ساییدگی‌های مختلف مقاوم باشند. یکی از نکاتی که در استفاده از یراق‌آلات تاشو باید به آن توجه کنید ارتفاع و اندازه مناسب این نوع یراق‌آلات است. این نوع یراق‌آلات معمولاً دو وظیفه دارند که وظیفه اول انجام وظایف محوله و دوم زیبایی بخشیدن به درب یا پنجره‌هاست.

4. کشوییکشویی

حرکت ارسی پنجره کشویی مانند پنجره‌های لولایی چرخشی نیست و ارسی روی چرخ‌ها یا غلتک‌های کشویی در مسیری مستقیم به سمت چپ یا راست حرکت می‌کند. با توجه به اینکه جابه‌جایی ارسی پنجره باید به‌راحتی انجام شود، نمی‌توان از نوارهای لاستیکی درزگیر در پنجره‌های کشویی استفاده کرد و برای آب‌بندی از نوارهای موی کرکی استفاده می‌شود.

به همین دلیل ضریب عایق در پنجره‌های کشویی کمتر از پنجره‌های دوجداره لولایی است. از طرفی در پنجره‌های کشویی ارسی به‌صورت خطی حرکت می‌کند، بار خمشی ندارد و می‌توان از پنجره‌ای با ابعاد بزرگ‌تر نسبت به سیستم لولایی استفاده کرد.

ریل آلومینیومی

مسیر حرکت لولای کشویی به چپ و راست توسط پروفیل ریل آلومینیومی آماده می شود. ریل‌های آلومینیومی اشکال مختلفی دارند و هر ریلی برای هر برندی قابل‌استفاده نیست. طراحی ریل آلومینیومی باید به‌گونه‌ای باشد که مقاومت و استحکام لازم را در برابر وزن تیر داشته باشد.

در صورت تغییر شکل یا آسیب‌دیدن ریل می‌توان گفت که علت این وضعیت عدم تطابق چرخ لغزشی با ریل یا ایراد در چرخ‌های کشویی است. البته امکان تعویض ریل‌های قدیمی پس از مونتاژ وجود دارد. ریل‌های موجود در بازار  6 متری است.

چرخ یا غلتک کشویی

چرخ‌های کشویی حرکت لولا را روی پروفیل ریل آلومینیومی انجام می‌دهند و باید وزن لولا را تحمل کنند. این چرخ‌ها معمولاً دارای دو بلبرینگ برای تحمل وزن بیشتر هستند. مکانیسم و طراحی غلتک‌های پنجره کشویی را می‌توان چندین میلی‌متر تنظیم کرد. چرخ‌های پنجره کشویی از مواد پلیمری مانند پلی‌آمید یا برنج ساخته شده‌اند. انواع یراق آلات پنجره دوجداره

بسته به تعداد دفعات بسته‌شدن بازوی کشویی پس از دو تا سه سال تعویض چرخ‌ها ضروری است و برای این کار باید پنجره باز شود. غلتک‌های پنجره ریلی از نظر تحمل وزن، جنس و تعداد غلتک‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند.

5. نیمه اتوماتیک

یکی از گران‌ترین نوع یراق‌آلات به‌حساب می‌آیند. این یراق‌آلات دارای ویژگی‌های هستند: یراق آلات نیمه اتوماتیک یکی از گران‌ترین انواع یراق‌آلات در نظر گرفته می‌شوند. این یراق‌آلات دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • مقاوم در برابر باد، باران، طوفان
  • پنجره از چهارچوب خود کاملاً جدا می‌شود و بعد در ریل جانبی بروی لت ثابت قرار می‌گیرد
  • کاملاً عایق بوده
  • شستشوی آسان
  • دارای فیتینگ بیشتر نسبت به مدل کشویی است و این قابلیت به این دلیل بوده که
  • طول عمر زیاد
  • به هنگام باز و بسته‌شدن فضایی اشغال نخواهد کرد.
  • دارای قابلیت باز شدن تا زاویه 45 درجه
  • جلوگیری از ورود گردوغبار و آلودگی به فضای داخلی ساختمان
  • ضد رطوبت

6. اتوماتیک انواع یراق آلات پنجره دوجداره

چند سالی است که درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک در ورودی ساختمان‌های دولتی، بانک‌ها، فروشگاه‌ها و سایر ساختمان‌ها در ایران استفاده می‌شود. این درب‌ها علاوه بر داشتن ظاهری زیبا در جلوگیری از اتلاف انرژی و سهولت عبور نیز نقش دارند. این درب‌ها مانند بسیاری از تجهیزات دیگر دارای یراق‌آلات متنوعی هستند.

ویژگی‌ یراق‌ آلات ‌اتوماتیک

همان‌طور که می‌دانیم مهم‌ترین ویژگی درب اتوماتیک باز و بسته‌شدن خودکار بدون دخالت انسان است. این ملک برای مکان‌هایی که رفت‌وآمد زیاد است؛ مانند بانک‌ها مناسب است. باز و بسته‌شدن مکرر درب باعث فرسودگی قطعات و اتصالات درب می‌شود. به همین دلیل یراق‌آلات این‌گونه درب‌ها باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در ساخت آنها از بهترین مواد اولیه و جدیدترین روش‌های تولید استفاده شود. استفاده از یراق‌آلات بی‌کیفیت منجر به سایش، تغییر شکل و شکستگی آنها می‌شود و در چنین شرایطی نیاز به تعمیر یا تعویض کامل قطعه در کوتاه‌مدت خواهد بود.

جدا از موضوع خرابی خود یراق‌آلات، کیفیت پایین آنها نیز می‌تواند بر عملکرد کلی درب تأثیر بگذارد. در صورتی که یراق‌آلات استفاده شده از کیفیت پایینی برخوردار باشد و یا با سایر قطعات و قسمت‌های درب سازگاری نداشته باشد، عملکرد نامناسب درب دور از انتظار نخواهد بود. نصب و اجرای یراق‌آلات نیز موضوع مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

با توجه به فضاهایی که معمولاً از درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای استفاده می‌شود و وجود این درب‌ها در چشم، موضوع زیبایی نیز بسیار حائز اهمیت است. به همین ترتیب آن یراق‌آلاتی که به‌راحتی دیده می‌شوند نیز باید از نظر ظاهری در وضعیت خوبی باشند. برخی از این یراق‌آلات در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند

حرف آخر

با توجه به تنوع یراق آلات در و پنجره و همچنین نوع ساخت، بهتر است قبل از خرید از کیفیت ساخت آن مطلع شوید. زیرا یراق‌آلات بی‌کیفیت خیلی زود شما را با مشکل مواجه می‌کند و هزینه‌های اضافی را نیز روی دستان شما می‌گذارد.

انواع یراق آلات پنجره دوجداره

انواع یراق آلات پنجره دوجداره

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *